Vårt äppelträd. 
Vårt enda äppelträd. Ett frukt träd och jag har misslyckats totalt att hålla efter det men nu var det dags .

Ni ser hur vattenskotten pekar rakt upp i himmelen. Inget vidare snyggt och inte så bra för trädet heller för den delen.
Det finns olika deviser om när/hur klippning av äppelträd ska göras men jag gör det på mitt sätt och det får duga.
Jag är inte glad åt att stå på stegar så jag är har en sekatör på en utdragbar stång.. Kan inte förklara det bättre men hoppas att ni förstår. 
Med den an jag stå på marken och klippa alla de där "onåbara" grenarna. Det som är nackdelen är att jag ser inte vart på grenen som jag klipper. Är det under/över en utåtgående gren/knopp?
Jag får stå det kastet eftersom stegen för min del inte är ett alternativ. Jag hoppas bara att vårt äppelträd känner detsamma :)

 När jag har klippt ett tag så tar jag ett steg tillbaka och kolla in hur det ser ut. Hittar för det mesta något mer att klippa. 

 Till slut så får jag bara bestämma mig att det är ok. Om inte så står jag där i all evighet.


Det sista jag gör är att rensa ut i kronan så den blir luftig. Tar bort grenar som går i kors och andra som är dåliga.
Hittade under tiden två härliga äpplen. Det är vår skörd i år. Det ena äpplet hade redan någon annan smaskat på.. Kan det vara Rödhaken mån tro?


Jag känner mig nöjd för denna gång men till vårvintern kommer jag att ta chansen att forma till det lite mer. Så mycket lättare att se när bladen är borta .


Ha det bäst!

Kommentarer