Har ni besökt några öppna trädgårdar idag?

Idag hade Land sina öppna trädgårdar. Kors och tvärs över hela  landet. 

Man kunde gå in på följande LÄNK för att se vilka som var öppna. Tyvärr så var sidan rätt så kass. Det var svårt att få en övergripande syn över vilka trädgårdar som låg i närheten av varandra så man kunde lägga upp en rutt. Småland till exempel kändes väldigt stort och trädgårdarna var utspridda. 

Det hade varit toppen om man hade kunnat spara ned sina favoriter så de hade varit lätta att ta fram när man var på väg. En karta med klickbara/länkade prickar vart trädgårdarna fanns hade också varit toppen. Något att tänka på till nästa gång?

Nu ska jag inte tjata mer om det. Nu ska jag visa er en av de två trädgårdarna som vi besökte idag.

Vi åkte norrut till en trädgård i Påskallavik vars innehavare beskrev trädgården så här (klickar ni på beskrivningen så kommer ni till Lands sida):



i kom till en trädgård som hade en del besökare hos sig. Vi blev välkomnade av paret som bodde där och när jag frågade vilket håll jag skulle börja gå åt så fick jag till mig att de brukar rekommendera att man börjar åt vänster. 
Till vänster fanns det en liten portal som ledde oss in på en stig med Murgröna och andra lundväxter.



I slutet av stigen så kom vi till en porlande sten samt en kruka som låg ned med en söt sommar blomma i. 
Jag log igenkännande. Vi har samma blomma i en liggandes kruka vid dammen :)


Nu slutade inte mitt igenkännande där vid krukan.  Stenarna runt rabatten med Hostor och Alunrot hängande över.. ja , det känns igen.


Den här växten kände jag då inte igen. Är det någon här som vet vad den heter?


 Siktlinjer i trädgården är viktigt. Det gör att man blir nyfiken, att man vill se vad som finns där borta... I den här trädgården fanns det siktlinjer :)
Gången, där till höger om trädet. Vart leder den?.





Jag kan avslöja att där borta fanns ett hembyggt växthus med bland annat Tomater och Chili.

Trädgården hade några olika nivåer vilket också skapar nyfikenhet hos mig. En gång som leder uppåt, ja den måste jag ju gå på, eller hur? :)



Där uppe så fann jag ännu fler välansade rabatter. En av dem hade en Buxbom häck. Ännu en detalj som jag kände igen från vår egna trädgård men hur många har inte en Buxbom häck i sin trädgård?

Där uppe fanns det ett par sittplatser som man kunde sitta vid och njuta av den vackra utsikten.


Det var en trevlig och välskött trädgård med mycket innehåll. Det jag tar med mig här ifrån är att jag måste plantera fler rosor. Bland annat så ska det dit en växtvillig klätter ros vid vårt Pussenäste. Självklart så ska den dofta. Har ni något förslag? Höll på att glömma, den måste ju blomma länge.
Jag ser fram emot era förslag :)

JA det här var den första trädgården som vi besökte. Den andra trädgården... ja det kommer ta ett par dagar innan jag smälter allt som vi tog in.. Ni får snart se ett inlägg från vårt besök där :

Fram till dess...

Ha det bäst!


Kommentarer