Balkansippa `Anemona blanda´





Svärmor undrade vad det var för någon blomma som hennes dotter hade i trädgården. Jag gissade direkt att det var Balkansippa och när jag kollade på nätet så såg jag att jag hade rätt.

Jag blev kär i den , där och då och jag var allt sugen på att gräva upp en tuva och ta med hem.

Jag gjorde inte det men när U.s syster och man kom hit till "vårningen" så hade de en tuva med sig :)

Jag planterade min tuva vid Kärleksstigen. På en plats med vandrande sol/skugga men där den stod från början var det full sol. Jag hoppas att den ska trivas annars vet jag vart jag ska hämta en ny;)

Den trivs som sagt vad i sol och den blommar April-Maj. Blir ca 10-15 cm hög och är en lökväxt vilket jag inte trodde. Den sprider sig med frö och rhizomer.

Den jag fick har en ljusblå färg men de finns även som vita och rosa, beroende på sort. den rosa ska visst vara svår att få tag i .

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Jättesöt är den, och kul när man får en bit uppgrävd till sig! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir ett minne av de människor som man har fått den av :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.