OKTOBER

Den största förvandlingen denna månaden var att jag började på ett nytt jobb, IGEN... Nytt men ändå samma. Nya lokaler, arbetskollegor, chef... Mm spännande men energikrävande.

I trädgården började växterna förbereda sig för vintern. Vildvinet och Rönnens blad skiftar i härliga röda toner.

Några av dem flög sin kos när vindarna tog i. Vi hade en kväll/natt som det tog i så pass att fönsterna skallrade. Det var knappt att man vågade kika ut för att se vad vinden hade ställt till med. Vi klarade oss hyffsat men trädet vid badrumsfönstret gav vika. En underbar Rosmarin sälg som vi sedan fick såga ned på grund av stormens skador.. trist men nu ska jag göra något nytt med stammen som vi lämnade kvar..

Hallen fick ett upplyft, sista rosorna plockades in och jag lyckades rädda en Kungsfågel som hade flugit in i vårt fönster :)

Den årliga höstningen på Öland blev av i slutet i månaden. Ungdomarna var med och de var jätte duktiga på att hjälpa till. Vi fick mer gjort än vad det var tänkt från början. Kul!


Fördjupa er på vår Oktober HÄR


NOVEMBER

Det började med regn men sedan kom snön. Inte så mycket men så pass att gräsmattan "försvann". Det blev ljusare och jag gillade det men snön varande inte så länge men jag hann fota Julrosen ´Double Ellen`i snöskrud i alla fall :)

Vi startade "hela havet stormar" ett par veckor innan sonen skulle fira sin 20 års dag.
Bokhyllorna i vardagsrummet fick ett nytt boende i gästrummet. Böcker rensades och det kändes luftigt ner i vardagsrummet. en bänk från IKEA köptes in.Jag och A satte ihop den medans U satte upp brädor på väggen.

förberedelserna inför julen påbörjades med bakning och pyntande. I år ville vi vara ute i tid och det lönade sig, visade det sig. Ingen julstress för oss i år :


November inläggen finner ni HÄR



DECEMBER 

Chefen slutar och vi får reda på att vår arbetsplats kommer att försvinna i början av Februari. Vi har fått önska vart vi vill hamna. Vad som händer med mig vet jag ännu inte...

I trädgården händer det ...ingenting. Lusten/orken har försvunnit för det mesta.
Jag läser på diverse bloggar hur ni är ute och pysslar. Känner en viss avund. Jag vill också orka,ha lust men jag tar en dag i taget och försöker smälta allt som har skett de senaste månaderna. Samtidigt som jag biter ihop för att få till en födelsedag i sonens anda och att julen ska bli okej..

Jag fick två trädgårdsböcker av min U i julklapp  varav den ena är Hannu Sarenströms `Lundens skugga´.
När jag öppnade den så mötes jag inte bara den härliga doften från en ny bok, jag möttes av underbara foton. Foton som fick mig att börja planera inför 2017.
Jag ska utveckla min så kallade lund. Jag vill ha fler Julrosor , jag flytta Ormbunkarna, jag ska... Ja ni se. Mitt trädgårds sug vaknade till och jag hoppas så att det ska bli större och större :)

Ja det sista kvartalet av mitt 2016 innehöll minimalt med trädgård. "Livet" tog en större plats. Jag hoppas att jag kan få till en jämvikt 2017.Jag ska göra mitt bästa.



Jag önskar er ett riktigt gott nytt år !

💖

Kommentarer