J U L I

Sommar och ledighet.
I rabatterna växer det tätt,tätt.Så pass att ogräset inte ens har någon chans. Härligt!
Dagarna fylls med sol och bad i poolen samt dagsturer till bland annat Ronneby.

Jag köper mig en svamp/frukt tork och torkar allt från Chili till bananer och egenodlade vindruvor
Olika sorters Vallmo tar över i vår trädgård och jag älskar´t 💗

Mitten av Juli bjöd på regn. Inga mängder men såå pass att jag inte behövde vattna. Bevattningsförbudet stod ännu kvar och gjorde så hela sommaren.

Till slut blev det dags för mig att börja arbeta igen efter semestern och då kom U;s bror ned. Han och U målade om framsidan på vårt hus. Välbehövligt och det gav oss en spark i baken att fixa till balkongen.
Vi köpte nya stolar, belysning, kuddar och annat smått som gjorde att vi gärna satt där ute och mös. Och gjorde inte vi det så var gärna vår dotter där. En lyckad förnyelse :)


Vill ni fördjupa er mer i vår Juli så klickar ni in er HÄR





A U G U S T  I

För första gången på si så där 43 år besökte jag Solliden på Öland. Ni vet kungaparets "sommar stuga".
Vilken "stuga" och vilken trädgård! Jag vill dit igen och jag vill besöka den vid olika tillfällen under året.


Det är nu i Augusti som vår Julros `Double Ellen´bestämmer sig för att börja blomma. Ett par månader för tidigt men det brydde sig inte hon om. Hon bjöd oss på en blomster show ända till November om jag kommer ihåg rätt.

Augusti är också en skörde månad . Så även i år. Havtorn, vindruvor, tomater , chili plockas av var och varannan dag. Jag kände mig "rik" .

Den årliga, traditionsenliga resan till lammet och grisen blev av men det höll på att gå i stöpet.  Jag slog dit i badrummet innan vi skull åka  men med lite medikamenter så kom vi iväg. Troligen så var det sista gången som kommer vi åkte dit med våra vänner med husvagnen. De har sålt sin husbil och köpt sommarstuga istället så nu får vi chansen att skapa nya traditioner :)

Min bror med familj kom ned från Hudiksvall. Det blir inte att vi ses så ofta. Förklarligt med tanke på avståndet. När vi ses så är det alltid trevligt. Tyvärr så arbetade jag när de var här men de stunder vi sågs bär jag ännu med mig.

Suget /orken för trädgården var låg. Mycket låg. Förändringar på min förra arbetsplats gjorde att jag valde flytta på mig. Testa något nytt. Spännande tyckte jag då men det var tufft och det tog på krafterna. Så orken att gå ut och pyssla fanns inte men som tur är så tar min trädgård hand om sig rätt så bra själv.



Ja ni, vill ni fördjupa er mer i mitt Augusti så kikar ni in HÄR




S E P T E M B E R 

Min månad. Jag fyller år i början av denna månad och jag gillar när det blir lite höstigt. September brukar bjuda på fint väder och det gjorde hon(?) även i år. Fina och varma dagar. I slutet av månaden så kom även blåsten.

Nu bytte vi badplats. Från poolen till bubbelbaljan. Jag gillar baljan allra bäst och jag vill bona till det runt den så utsikten blir bättre.Vår framtida damm kommer ligga så pass till att man kommer se den när man ligger där och bubblar. Jag hoppas så att vi kan få till så den blir klar nästa år. 

Min trädgårdslust kom sakta men säkert tillbaka, där i September. Jag gjorde inga radikala grejer men jag var ute och pysslade igen :)


Om ni vill kika på fler bilder från September så kikar ni in HÄR



Det var del tre av min årskrönika. Sista delen kommer i slutet av veckan.

Ha det bäst!

Kommentarer