Vi skulle ha möte på jobbet idag och jag lovade att baka. 
Först så tänkte jag göra Lusse katter men det blev en saffrans kaka i stället.
Medans jag höll på så gick självklart elvispen sönder..Hoppas att jag lyckades vispa smeten tillräckligt slät..
Kaka är verkligen ur lätt och göra och smakar jul. Om ni blir sugna så får ni receptet här nedan :)


 GYLLENE SAFFRANSKAKA 
 14-16 bitar 

200 g Smör
3 ägg
3 dl strösocker
1 kuvert Saffran, 1/2 g
4 3/4 dl Vetemjöl
2 1/2 tsk Bakpulver
2 dl mjölk

Garnering
Florsocker

Ugn 175 grader

Gör så här:
* Smält smöret. Vispa ägg och strösocker vitt och poröst medans smöret svalnar
Tillsätt smör och saffran
*Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ned det i smeten växelvis med mjölken
.
Häll smeten i en smörjd och bröad form. Helst en form med löstagbar botten ca 24 cm i diameter.
*Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40-50 min.
Låt den svalna och pudra sedan över florsocker innan servering.

Självklart så måste man ha julmusik på när man bakar till julens alla kalas, eller hur?
Jag har samlat ett gäng låtar på en lista på Spotify. Både vanliga och de mindre vanliga.
Här är den SPOTIFY

Ha det bäst!

Kommentarer