Nu har jag börjat. Har ni?



Det är nu som trädgårdslivet är som bäst.
Ingen jäkt, bara pysslande. Kanske avslutar jag något projekt som man inte har hunnit avsluta, eller så gör jag det inte. Det är ingen brådska. 

Våren är desto mer intensiv. Frön ska sås, ogräs ska rensas, krukor skall planteras och så vidare. Jag har en förmåga att sätta en massa måsten på mig då men inte nu, på hösten. 

Nu börjar jag så sakta förbereda mig för nästa år :)



Hösten är här vare sig man vill eller inte. Det märks allra helst när jag stiger upp morgonen. Det är kyligare och fukten glittrar i gräset. Jag ryser till när jag hämtar morgon tidningen. Det är höst om något, eller hur?

Hösten för mig betyder nystart. Det är nu som jag börjar planera för trädgården nästa år. 
Jag kikar på vilka lökar som jag vill köpa till olika rabatter. Allt för att det ska bli en vacker blomning till våren, nästa år.
Det är även nu som det är dags att börja spara fröer så man kan dra fram nya Vallmo, Tagettes, Rosenskära och så vidare, till nästa år.



Att ta vara på frön från sina växter är kul. Jag är allt annat än expert på det men jag gillar att testa. 
Det är viktigt att det är uppehåll när man plockar fröna. Det ska inte vara blött.

Här hemma så är Vallmon redo och det är inte många andra som är så lätta att ta frön på som Vallmon. 

Vallmo kapseln visar tydligt när den är redo. 
Kapseln har gått från en grön nyans till en brun.Den har torkat ihop och uppe vid toppen så har det öppnats små gluggar där fröna kommer ur om man skakar lite grann. Var gång jag gör det så blir jag förvånad över hur många frön det får plats i dem :)



De är lätta att samla in men vad dålig jag är på att märka upp vilka som är vilka. 
I år har jag gjort ett försök för att få en större chans att veta vilka jag har samlat in.

Jag har tagit foto på kaffefiltret, växtplatsen där jag tog fröerna ifrån och sedan har jag letat i fotoarkivet och tagit en bild på vallmo som växte där. satt ihop dem i ett collage för att jag förhoppningsvis , lättare ska komma ihåg...


Det här är verkligen inget super, duper bra sätt för att försäkra sig om vilka fröer jag har samlat men det ger en hint om vilka frön det kan vara.
Önska mig gärna lycka till :)


Egentligen så bör man sätta en garn (eller något annat)som makör på den  blomman som man vill ta frön på.
På så sätt så är det lättare att  veta vilken som man vill samla in.
Min tanke vara att göra det runt den enda, vita Vallmon som kom upp i år.. Tror ni att jag kom ihåg att göra det? Nope. Jag hoppas att jag har turen med mig så jag har lyckats ta frön från den,,,

Vi får se vad mina försök resulterar i nästa år.
Det kommer bli en överraskning.

Om ni vill ha en liten påse med överraskning (frön) från någon av mina rabatter så kan ni höra av er så kan jag skicka till er. Antingen så skickar ni ett kuvert med porto med er adress på eller så swischar ni portokostnaden till mig. Ni kanske har frön som ni vill byta med?
Är ni intresserade så löser vi det på ett eller annat sätt.

Avslutar dagens inlägg med ett litet film klipp som ni kanske redan har sett , på bloggens Facebook sida eller Instagram.
Här får ni se hur lätt det är att samla in Vallmo frön.


Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Vilket bra inlägg! Jag är sååå dålig på att plocka frön men tänkte faktiskt ta tag i det i år...men är lite dålig på HUR man gör. Plockade fickan full av aklejafröhus i går så nu får jag väl kolla hur jag ska göra med dom. Jag vill väldigt gärna ha lite frön från dig, jag ska skriva ner din adress, var hittar jag den?
    Ha en finfin dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett kontaktformulär till höger. Ovanför Kameran. Där kan du skriva så kan jag skicka dig adressen. Jag kanske hinner nå dig snabbare via din blogg :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.