Taklök (Sempervivum tectorum(?)


Taklökar har en släkt på ca 40-50 olika arter. 
De finns i Europa och i de alpina områdena i Asien


Den jag visar er idag växer inte i Asien utan i mitt Kruk torn.Det som jag har vid kärleksstigen.
Jag har haft så många olika växter i detta torn men de har inte trivts. Förutom dessa , tjock bladiga, tork tåliga växter
Kruktornet står för den där torra, karga miljön som Taklöken älskar. Det är en stenparti växt och den har/används på tak. Förr så var det för att skydda sig mot ont  och för lycka. 
Nu görs det mer och mer Taklöks tak. Rättare sagt, Sedum tak. Det är snyggt men det finns  andra vinster med dessa gröna tak. E,O,N skriver bland annat om det. Ni kan kika in här om ni vill läsa om det.


Såg ni frågetecknet i rubriken? Det är där eftersom jag är inte helt hundra på att det är en S. tectorum.
S. tectorum är den enda Taklöken som finns , bofast här i Sverige. Så troligen är det den. Ser den nämligen lite överallt i min omgivning. Vad tror ni?


Den blommar nu i Juli- Augusti. 
Jag fascineras av deras stjärnformade blommor. Visst är de vackra :)




När blomningen är över så dör blom rosetten men det är ingen fara. Den försvinner inte för gott. Den lever vidare genom sina sido rosetter. De kan man  plantera där man vill ha dem. På sätt så förökas den.Taklök sprider sig även med frö. Jag har inte samlat in dess frön någon gång men jag ser att den klarar av det där, bra själv. Små Taklöks bebisar finns ofta i närheten av de äldre .

Jag tycker att det är lite intressant att kika runt i vår virtuella värld och hitta information om hur man kan använda sig av olika växter. Förutom i trädgården.
När jag sökte på Taklök så kom jag bland annat till en sida som heter Alternativmedicin. Där kunde jag läsa till mig att man kan använda den i soppor och stuvningar och den är urin- och maskdrivande kramplösande,avsvällande och sår läkande. Läs mer här om ni vill ha mer ingående information.

Ha det bäst!






Kommentarer

  1. Taklök, dem gillar jag verkligen! FIna, och så är dom torktåliga, passar mig perfekt!

    Du har också haft hälsporre skrev du, och sökte hjälp. Får man fråga vilken hjälp du sökte? Jag har som du förstår inte gjort det... har googlat runt och bara läst mig till att man skall ha ilägg (vilket jag har) och strechar foten (vilket jag gör) men finns det något läkarvården kan göra? Är ju så dålig på det här med att söka hjälp, jag vet, det är dumt...

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jag hamnade på ortopeden till slut och där fick jag foten tejpad till en början. Gick för att få hjälp alldeles för sent så jag fick till och med gips för att avlasta. Ilägg och stödjande skor. Har du fått dina inlägg utprovade så de är rätt? Hoppas att det går över snart för dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar! Jag har bokat telefontid vid ortopeden nu ;) Nej, jag har inte sökt för detta tidigare, så jag har bara köpt ilägg från apoteket...
      Oj, gips till och med, hur länge hade du gått då..? Jag har haft mitt sedan i februari tror jag, men det blir visst bara värre och värre...
      Kram Gunilla

      Radera
    2. Jag vågar knappt säga hur länge jag gick med det... men det var lite mer än ett år. Fick höra vart jag än gick att jag skulle gått tidigare. Du behöver inlägg som är anpassade till dig men hör om du ska bli tejpad först. Foten ändrar sig efter det. Så avgjutning innan är bortkastade pengar. Bra att du har kontaktat ortopeden 👍

      Radera
    3. Jag vågar knappt säga hur länge jag gick med det... men det var lite mer än ett år. Fick höra vart jag än gick att jag skulle gått tidigare. Du behöver inlägg som är anpassade till dig men hör om du ska bli tejpad först. Foten ändrar sig efter det. Så avgjutning innan är bortkastade pengar. Bra att du har kontaktat ortopeden 👍

      Radera
  3. Jag hamnade på ortopeden till slut och där fick jag foten tejpad till en början. Gick för att få hjälp alldeles för sent så jag fick till och med gips för att avlasta. Ilägg och stödjande skor. Har du fått dina inlägg utprovade så de är rätt? Hoppas att det går över snart för dig. Kram

    SvaraRadera
  4. Morsomme planter! Selv har jeg ikke knekt koden for å få dem til å trives...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.