Ölets dag

Idag är det ölets dag. En dag då man uppmärksammar det hantverk som det faktiskt är, att brygga öl.
Vad jag förstår så har det varit diverse olika aktiviteter på bryggerierna idag.
Jag har inte varit på någon men jag  hade en mycket trevlig kväll med härligt sällskap, god mat och ett par goda öl.


Loggan här ovan har jag lånat från denna sidan. En sida där det finns mycket trevligt att läsa om man är som jag, intresserad av öl.

Jo , jag vet att jag borde kanske ha nämnt att det är ölets dag tidigare. Inte så smart att vänta till dagen så det är och allra helst inte när nästan hela dagen har gått. Sorry, men ibland så blir det inte som man har tänkt sig. 
Nu kan ni i alla fall vara redo tills ölets dag infaller nästa år.


Ni som följer mig på Instagram har säkert sett att det ibland dyker upp en och annan bild på Öl. Inte så ofta, men ibland. På bloggen så sker det i en mindre grad. Varför? Det är ju ändå ett av mina intressen. 


Främsta orsaken är att bloggen är ju tänkt att vara trädgårds inriktad men tanken är ju även att ni skall få en inblick i mitt vanliga liv. I vardagen.
Katterna dyker ju ibland upp, utflyktsmål m.m . Det känns okej men när jag ibland funderar på att visa er foton på ny öl bekantskaper, som jag har upptäckt och vill dela med mig av, så säger det stopp inom mig.
Att snacka trädgård är "oskyldigt", så länge man inte säger att man använder Round up eller liknande i sin trädgård. Men att skriva om sitt öl intresse känns inte lika tillåtande... 
Det kan vara så att jag har fel. Rätta mig gärna i så fall.


Hur eller hur så är det ölets dag idag och jag tänker uppmärksamma dem med att dela med mig av några få foton som jag har tagit , på just , öl.


Jag dricker öl för att jag tycker att det är gott. Inte för att bli berusad.
Jag gillar hur olika öl kan smaka. En som jag fick chansen att dricka för ett tag sedan smakade som en kladdkake buffe med grädde och kaffe , i ett! Galet god!
Hur lyckas man få fram det?? 
Eller som när jag drack en öl och jag var helt övertygad om att den inte var en öl. Den smakade ju som Champagne!


Jag tycker att det är hur kul som helst att prova hur ölen förändras beroende temperatur eller vad man äter till. Det är som sagt ett riktigt hantverk och jag hoppas få möjligheten , någon gång att testa på att brygga vårt egna öl.


När vi dricker öl så tar det tid.


Först skall den fotas och då helst i en passande miljö beroende på antingen etikett eller smak. Låter det knäppt? Jag skall förklara varför.
Som ni säkert redan vet så finns det appar som man kan ladda ned i telefonen inom alla olika områden. Likaså om man vill ha koll på vilka öl man har testat eller vill komma ihåg vad man tyckte om ölen.
Appen heter Untappd och den har jag självklart i min telefon och den har gjorde så jag började ta kort på ölen.
Man kan nämligen lägga in en bild på den öl som man registrerar. På så sätt finner jag det i alla fall, lättare att komma ihåg vilken öl jag har druckit eller ej.

Sedan så skall den hällas upp och är det till exempel en stout (riktigt mörk öl) så bör den vara rumstempererad innan den skall drickas och självklart skall den drickas ur "rätt slags glas".

När vi sedan väl ta vår första klunk så skulle ni bara höra hur det analyseras här hemma. Vi hittar olika smaker, dofter och vi känner hur pass mycket kropp den har (fyllighet).
Som ni förstår så tar det tid. Här sveps ingen flaska rakt upp och ned. Här njuts det och det lääänge :)





Det finns många inspirerande bloggar och Instagram konton om man vill få tips på goda öl eller/och hur man kan fota öl på diverse olika sätt.

Så där. Har ni läst hela vägen hit så är jag imponerad och glad. Tack för att ni har kikat in och jag hoppas att ni får en fortsatt skön dag.

Ha det bäst!

Visar IMG_20150817_120322.jpg
Visar IMG_20150817_120322.jpg

Kommentarer