Korstörne (Gleditsia triacanthos )

Jag har två sorters Korstörne i vår trädgård och jag älskar dem båda :)

Gleditsia triacanthos `Rubylace´
Den rödbladiga Korstörne är planterad till höger om Pussenästet, Jag fick den av min syster och jag föll pladask för de sirliga bladen.
När jag för första gången såg hur den bytte färg , från grön till röd blev jag minst sagt förvånad!







Den rödbladiga trivs i sol/halvskugga, blir ca 6 meter högt och vill inte ha torka runt "fötterna".
Detta visste jag inte när jag planterade men som tur vad så gissade jag rätt.


Gleditsia triacanthos `Sunburst´
Det andra Korstörne trädet (gul bladigt) som vi har är i grund och botten orsaken till att "Genvägen"
fd gångrabatten kom till.
Den stod helt fel där, i rabatten vid Smultronstället. Där kunde det inte stå, så lösningen blev ett hål mitt på gräsmattan och sedan en rabatt runt omkring så det inte skulle se så ensamt ut.
 Vill ni läsa hur det gick till så kan ni klicka in er här :)


Den står som sagt vad mitt på gräsmattan. Solen kommer åt den hela dagen. Tur för mig så är den Gul bladig mer tork tålig än den röd bladiga.
Den gul bladiga blir 8-12 meter hög och nästan lika bred(!).
Det ska jag göra allt jag kan för att förhindra. Bredden i alla fall. Troligen höjden med, eller?
Förhoppningsvis så växer de inte allt för fort....


Vad har ni för erfarenhet av Korstörne? Berätta gärna :)

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Ingen erfarenhet alls av korstörne men nu känner jag ett starkt behov av en rödbladig :)
    Ha en fortsatt fin vecka /Lotta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.