Ginst (Cytisus x praecox 'Albus' )


 Vår vitblommande Vårginst blommar som bäst just nu.
Jag är glad att jag tog en ny tankeställare när jag stod där med spaden, redo att gräva upp den..


Där står den. Som ett vitt utropstecken, i pool rabatten. 
Den lyser upp rabatten som bäst nu på förmiddagen , när rabatten ligger i halvskugga.
Jag har lärt mig i efterhand att den trivs bäst i soligt/halvskuggigt läge. Inget som jag tänkte på när jag planterade den. Jag hade bara tanke på att den skulle passa in vid poolen. 
Dels som vind/insynsskydd samt att jag tyckte att dess utseende passade eftersom jag var ute efter Medelhav/strand känsla..
Att den även är vintergrön är en stor bonus. Vad vore trädgården utan lite grönt i trädgården på vintern? Rätt så tråkig,enligt mig.


Jag skrev tidigare att jag stod med spaden redo för att gräva upp den. 
Den största anledningen var att jag tyckte att den blev så tråkig när den blommade över.
Blomningen håller på under Maj månad men eftersom den "tar sådan plats" så blev rabatten trist när blomningen var över.

Då, när jag stod med spaden , så var den bara en stor buske. Grenar överallt, risig. Inge kul alls. Min enda tanke var att den skulle bort men det blev inte så.
Ett besök i blomsterhandeln fick mig på andra tankar. 

När jag kom till butiken så stod de och gjorde buketter och bland annat så hade de kvistar av Ginst där i. Visserligen gula men helt plötsligen kände jag mig tacksam att jag tvekade med uppgrävningen :)


Jag åkte hem och gjorde som jag har jag med andra buskar i trädgården. Jag började stamma upp den och helt plötsligen blev det en helt "ny" buske. En buske som jag kom att bli ny förälskad i igen

Den bästa tiden att beskära den är på våren. Det är då som jag formar till den och tar bort grenar som inte ser okej ut.

Den blir ca 150 cm hög och blommorna doftar.
Är såå glad att jag tog mitt förnuft till fånga innan det var försent :)

Ha det bäst!


Kommentarer

  1. Vilken tur att du kom på andra tankar för den ser ju jättefin ut. Stamma upp var en bra idé!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja det hade varit otroligt trist om jag hade tagit bort den. Nu har jag lärt mig att ta en rejäl funderare innan spaden sätts i jorden :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Den ser helt underbar ut och jag önskar också plantera en (till) ginst, men också en som doftar. Vet du möjligen vart det går att få tag på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jag kommer inte ihåg vart vi köpte denna men jag råder dig att fråga personalen på handelsträdgården. Lycka till!

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.