Julrosor (Helleborus)


Jag fullkomligt älskar Julrosor. 
Hur kan man inte göra det? I min fantasi så har jag hur många olika sorter som helst i min trädgård men nu är ju inte fantasi och verklighet  detsamma ..




Vet tyvärr inte namnet på denna
Vet tyvärr inte namnet på denna
Julrosor trivs bäst i halvskugga/skugga men det finns de som även mår okej i soligt läge. Det sägs att man inte bör flytta på dem men jag har flyttat på mina och de har inte tjurat ihop. De har blommat villigt efter flytt och det tar jag som ett tecken på att de mår bra .

 Ibland tror jag att för mycket information hämmar oss att testa och då går vi miste om att saker och ting fungerar trots att det sägs att det inte gör det.

När de första knopparna visar sig (mars/april, Ibland tidigare) så brukar jag klippa bort bladen som är brun/gråa. Dels gör det att hela plantan ser så mycket snyggare ut och dels så förhindrar det att svartfläck sjukan får fäste och sprider sig.

Det är lätt att få fler plantor av sina julrosor eftersom de frö sår sig villigt. Jag hittar ofta små plantor i närheten av dem och de gräver jag upp och planterar där jag vill ha dem. Min dröm är att så småningom har ett helt hav av Julrosor i trädgården 

Ha det bäst!



Kommentarer