Ormöga (Omphalodes verna)



När vi gjorde Kärleksstigen så hade jag en tanke om att rabatterna vid stigen skulle  vara lättskötta. Så någon slags marktäckare var ett måste i dessa rabatter.

Rabatten mot Thuja häcken ville jag  ha en känsla av lummighet i så Smultron sattes dit och sedan ett par hobbar av Ormöga som jag fick av grannen. 
Jag tog inte så många och det behövdes inte. De har spritt sig med utlöpare och med frön så om något år lär hela rabatten vara täckt av denna sötnosen. 
Den trivs ypperligt i den här delen av trädgården där det är halv skuggigt och jorden håller sig fuktig.

Ormöga blommar tidigt. 
Här hemma så blommar de redan nu och vi är ännu bara i slutet på Mars och har vi tur så blommar den fram till slutet av Maj månad.


 Det kan faktiskt vara så att det är min favorit marktäckare.. :)


Ha det bäst!

Kommentarer