Blommig Fredag med temat Då och nu


 Jag har gjort en tidsresa bakåt i tiden. Jag har tittat i gamla album från tiden vi flyttade in i vårt hus 2001.
När jag tittar på bilderna så märker jag att jag motiven är inte "trädgård" i första hand. Trädgården finns med men huvudmotiven är barnen, vänner.
Inte så konstigt med tanke på att barnen var små och trädgården kom i andra hand,
Nu har barnen växt upp och själv klart kommer de fortfarande i första hand och kommer så alltid göra men nu ser man även på bilderna att trädgården har fått ta plats och jag njuter av det :)


Se där! Det blev Fredag igen och nu har jag till och med ledigt i tre dagar så jag har helg på riktigt! Så skönt :)
Fredag innebär också att det är blommig Fredag och temat är Då och nu.
Först så tänkte jag leta rätt på bilder tagna på flera ställen i vår trädgård. Lägga upp dem med nu bilder bredvid. Jag insåg rätt så snabbt att då blir det här inlägget alldeles för långt för att ni skulle orka läsa hela.Så nu blir det en återblick på en del av vår trädgård och det finns risk för att inlägget blir långt ändå...

Maj 2003
Vår första sommar i huset var 2002 och jag kommer ihåg att vi förundrades över Blodplommon (?) trädens underbara blomning som skedde i Maj. Ett rosa fluffigt moln av rosa blommor. Så läckert och så älskat av oss och bin.

Av grannarna fick vi höra att de var troligen planterade rätt så snart efter att huset var färdigbyggt och det märktes allra helst på grenarna samt att de var inte beskurna så de spretade och alla håll.
Beskärning var inget som vi heller tänkte på då i ärlighetens namn. Det var barnen som var i fokus.


Spireornas vita fluff mot trädens rosa fluff.. Mmm en härlig kombination eller hur?
Jag kommer inte riktigt ihåg när vi började "leka" i trädgården. När jag säger "leka" så menar jag inte och spela Kubb eller tälta med barnen, utan gräva,plantera. Jag tror att vi gjorde det rätt så snart men i liten skala. Jag minns att det var inte här på framsidan det skedde utan på en mindre plats vid ytter dörren...

Maj 2013

Så när vi väl tog tag i framsidan så hade vi en hel del erfarenhet och vi visste hur vi ville ha det .
U ville ha in fler Rosor och jag ville ha en "Lund", en lummig del som var mysig att gå i.
Spireorna grävdes upp. Några fick nya trädgårdar att fortsätta växa i och någon åkte till tippen.
Vi hade bytt staketet här innan och nu planterade Tujja framför den med tanken om att staketet skulle tas bort eftersom det hade blivit dåligt.
Maj 2013
Jag vet kommer inte riktigt ihåg vart jag fick inspirationen från till detta projekt men jag har för mig att det var en bild på en trädgårds stig som satte igång mina "små grå"..
När vi började gräva så blev jag efterhand orolig för att det skulle bli för trångt. Jag ville ju trots allt kunna gå där utan att slå i huvudet i grenar från träden och så vidare,
April 2014
Här ser ni i vilket dåligt skick träden var i. Det fanns knappt några grenar kvar och de som var kvar var ruttna. Jag blev rädd för att vi skulle behöva såga ned dem helt och på så vis förlora en del av trädgårdens tak som gav oss skuggan som vi väl behöver när när det är varmt.

Jag började planera för vilka träd som skulle få ersätta dem. Såg framför mig hur dumt det var att vi inte tog tag i det här problemet innan vi började gräva och plantera. Nu riskerade vi att förstöra det som vi redan hade gjort.
Som tur vad så tog vi inte fram motorsågen med en gång och sågade ned dem för efter en tids grubblande så kom jag på att vi sågar till dem  så får de agera klätterstöd åt diverse olika klätter växter.
U såg skeptisk ut men när jag sa att vi kan ha till exempel en klätterros så veknade han en aning. Vad är det med män och rosor egentligen? ;)

April 2014 revs staketet
U började riva staketet på våren 2014 och använde det efterhand på stigen.
Sommaren som kom var en ren njutning och gå där på stigen. Stigen som vi då kallade för Rosstigen.

Juni 2014
Juni 2014
Den blev precis så där lummig och romantisk som jag hade tänkt mig och jag längtar vi är där igen när Pioner, Rosor med mera står i full blom.

11 Mars 2016
Idag så är det inte mycket som blommar. Det är ännu en brungrå nyans som dominerar i rabatten. Syns extra tydligt på detta foto som är taget idag från balkongen.
Som ni ser så har Tujjan växt men den är ännu inte färdigväxt men det blir den snart :)

Numer heter denna del Kärleksstigen. Ett namn som jag fick tips om av en av er som besöker min blogg. Ett mycket passande namn. Både med tanke på dess romantiska utformning och att den slutar till vänster vid vårt Pusse näste :)

Om ni vill läsa och se fler bilder från denna delen av vår trädgård så kan ni klicka in er här så kommer ni till tidigare inlägg.

Självklart så vill ni även se andras återblickar och då klickar ni in er här.

Jag hoppas nu att ni har orkat läsa hela inlägget. Det blev lite längre än vanligt :)

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Jättefint och jag blir lite avundsjuk. Här i min torra sandbacke är det minsann inte allt som funkar.
    Trevlig helg till dig från Kerstin

    SvaraRadera
  2. Visst är det bra att ha dokumenterat så man kan hjälpa minnet. Så fint ni har gjort, gillar stigen, det är säkert skönt att gå där bland allt grönt och fina blommor.
    Ha en trevlig ledig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  3. It's great to see the result ,happy weekende,Patricia

    SvaraRadera
  4. Så otroligt fint när blodplommonet blommar.
    Jag har ett också och förhoppningsvis så kommer det att bli så fint som ditt.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Ja du har verkligen lärt och gjort mycket på din tomt så fint och lummigt det är nu, snart. Det bästa med fotandet är att dokumentera och jag blir glad när jag hittar bilder från förr minnet är inte så där jättebra hur det var från början.
    Ha nu en fin och skön helg det närmar sig våren nu så njut
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Roligt att se förändringen där. Stigen ser så inbjudande ut. Så synd att träden blev så gamla och dog ut, för de var helt fantastiskt vackra! I vilken zon går de? Skulle kunna tänka mig ett sådant...
    /Kitty

    SvaraRadera
  7. Supersnygg lund, där skulle jag gärna gå och njuta en stund! Jag har samma problem med gamla träd som dör och jag har också satt klättrare som får ersätta grenverket. Kram Katarina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.