Här är en av mina "flytvästar" i livet. Ni som har läst Ernst Kirchsteigers senaste bok förstår vad jag menar.Er andra rekommenderar jag att ni läser min blogg till helgen.

Chimay
Ni som följer mig på Instagram känner igen både bild och text. Lade ut det för ett par dagar sedan och nu är helgen här och det är dags för mig att förklara mig vad jag menade med detta :)


Jag önskade mig Ernst Kirchsteigers senaste bok.
 Lyckan i det lilla, i julklapp och kan ni gissa? U hade köpt den till mig. Jag hade till och med glömt bort att jag hade nämnt den för honom så jag blev mäkta förvånad att han hade snappat upp det :)


Det har blivit många stunder framför brasan med denna bok. 
Boken är absolut inte tung läst men jag behövde ta en del i taget för att sedan ta till mig det som jag precis hade läst. Att omvandla hans text till min vardag.Förstår ni vad jag menar eller flummar jag till det för mycket? 

Hela boken är fylld av tänkvärda ord. Han talar om att rensa bort vampyrerna. De som suger hela ens energi. Rensa bort dem och lägg den energin på bonusmänniskorna i stället. Han skriver att bonusmänniskorna är de som tillför något till ditt liv- nya tankar, nya frågeställningar. Någon som verkligen är intresserad av ens liv.
Hur många vampyrer har ni runt er? Jag har ett par men de ska bort...

"Ta på mentala flytvästar, allt runt omkring dig som får dig att må bra och som underlättar för dig att var lycklig"

Det är det här som Chimay är för mig. Min mentala flytväst. När jag kommer hem och hon möter mig så mår jag bra. Det spelar en mindre roll att dagen har varit skit. Att Vampyrer har försökt suga ur all energi ur mig. När Chimay tittar på mig med sina blå ögon,ja då mår jag bra.
Likadant är det när jag ligger i rabatten och rensar ogräs på sommaren eller när jag sitter framför brasan med en go öl i glaset..
Det gäller att hitta de där sakerna som gör att man mår bra och njuta av dem. 
Vilka mentala flytvästar har ni?

Ernst skriver om sin barndom, sitt förhållande till sin kära Ulla, lyckan i det lilla, livs duken, kärlekshuset.. Hela boken fick mig att tänka till och se saker i livet lite tydligare.

Den här boken kommer inte ställas in i bokhyllan. Den ska ligga framme så jag kan ta fram den när jag behöver fylla på med dessa tänkvärda ord.
Helt klart en bok som jag kan rekommendera :)

Nu ska jag hugga tag i U:s arm och gå en långpromenad. Ännu en ska som får mig att må bra.Att få umgås med min bästa vän i naturen :)

Jag hoppas att ni fyller er Söndag med era "må bra" saker/upplevelser :)

Ha det bäst!



Kommentarer

  1. Jag förstår precis. Familjen, djuren och trädgården är mina flytvästar.
    Skall låna den boken en vacker dag.
    Skön söndag till dig
    Annika

    SvaraRadera
  2. De bästa flytvästarna! Önskar dig också en riktigt skön dag :)

    SvaraRadera
  3. Det var kloka ord som jag ska försöka ta till mig. Finns för många vampyrer och alla är inte så lätt att göra sig av med... Önskar dig allt gott! Katarina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.