Det hela började med en hink och en vattenslang...


 Den 30:e Augusti fick vi ett ryck. 

Jag kände eller rättare sagt så hade jag känt länge att gräsmattan var för stor... Visserligen har vi grävt bort mycket redan men känslan av att vara för "öppet" fanns där och det ville jag gör något åt.

Började därför leka med en hink och vattenslang. Ett sätt som får mig att se hur det kan bli innan spaden sätts i jorden,


Jag hade svårt att få till rabattformen men hinkens placering kändes rätt så där började U gräva en grop.

Det var hårt i marken pga av torkan som har varit men med hjälp av att hälla vatten i hållet så gick det lättare att gräva och..


.. Korstörne trädet som stod i en annan rabatt kunde planteras . Nu fick det äntligen stå i fokus. Innan såg man det inte. När vi har sagt till de som har kommit hem till oss att det har stått i rabatten i ett par år så tror de oss först inte. Det säger en hel del med tanke på att det stod i rabatten som man ser allra först när man kommer hem till oss :)


Som jag skrev innan så kunde jag inte riktigt få till formen på rabatten. Jag hade tänkt "låta det gro i huvudet" ett tag men så en kväll när jag var inne hojtade U på mig och det ni ser här ovan var vad jag fick se. Chock drabbade mig. Känslan av skepsis for över mig. Tankar snurrade runt; Hur ska vi få till det här?!!
U däremot var cool. Han hade en plan :)


Vi har gångar som är gjorda av vårt gamla staket lite här och var i trädgården. En bit staket satt ännu uppe men det gör det inte längre. U tyckte självklart att här ska det också vara en gång. Jag var ännu skeptisk...

Reglar lades ut på ett tjockt lager av tidningar för att nota rotogräs. Vi har gjort så på andra ställen och det funkar bra i ett par tre år.


Stenar som vi har grävt upp i trädgården har jag lagt som kant för att jorden ska stanna kvar i rabatten. Framöver så kan jag tänka mig att byta ut dem mot en vintergrön häck.


Några nya växte har vi köpt till rabatten men mestadels har jag tagit av det som finns här hemma. Bland annat detta gräs som hade frö sått sig helt fel. Jag grävde upp och delade det. Ena halvan hamnade här och den andre till grannen på gatan :)

Rabatten gjorde vi färdiga i Söndags. Det som saknas är gruset i gången men det får vi ta när vi ska ta hem till övriga projekt..

Ni som trodde att ni skulle få se slutresultatet idag blir besvikna. Jag kände att jag behövde dela upp det eftersom det är så många bilder men nästa inlägg så får ni se hur det blev.

Ha det bäst!

Kommentarer