Sista helgen i frihet..


FF.s
Det låter kanske hårt men det är min sista semester helg och den har jag sugit ur det bästa ur.
Vi började med att gå till Västerpot. Ett mysigt ställe med mat och goda öl.

Jag vet inte om ni har märkt av det så mycket här på bloggen men på Instagram har det dykt upp lite olika ölflaskor som U och jag har delat på. Jag har inte vågat lägga upp "dem alla" eftersom då kan ni kanske missförstå situationen.. 
Låter kanske knasigt men jag vet att det kan vara laddat så jag tar hänsyn till det (ska man det?). Slutkontentan av detta pladder är att U och jag gillar god öl. Inga Pripps blå här utan här är det Belgisk öl, Quadrupplar, tripplar och suröl som gäller. Ja andra sorter med men "kan inte räkna upp dem alla". Då skulle ni kanske tröttna

Öl intresset har jag inte haft så där jätte länge. Tog kanske fart på riktigt förra året när jag var på min första Öl festival i Växjö. Det var där jag lärde känna alla dessa olika sorter och när man väl har börjat "nosa" på dessa olika sorters öl så öppnas en helt ny värld upp :)

FF:S som vi besökte ligger i muren till den port som var Kalmars huvudinfart på 1600-talet. Historiens vindslag känns av när man är där inne. Tankar om vad/vilka som var här i muren på 1600- talet poppade upp i huvudet. Läste någonstans att vaktstyrkan höll till här..

Vi hade en jätte mysig kväll med ett par godingar bland annat en öl som smakade precis som Kalmarkorv på en siraps macka. Ni som har ätit en sådan macka vet vad jag pratar om. Lätt rökt smak. Konstigt? Jo men det var en trevlig upplevelse :)

Foton från bloggens Instagram konto

Lördagen blev det trädgårds mys. Så mycket som vi orkade. Värmen var helt otrolig så jag höll mig mest i skuggan. 
U göt ett varv i dammen med leca block. Det går inte fort fram med dammen men det gör absolut ingenting. Nu märks det i alla fall att vi (snarare U) håller på. Innan när det "bara" grävdes så såg man knappt någon skillnad.. Det vara bara stökigt med all jord liggandes. Nu används den jorden för att fylla ut och jag har sorterat vilka stenar som ska hamna i dammen och vilka som inte ska det. Så nu ser det bättre ut :)

På kvällen så åkte vi in till staden för att se på Nattloppet. Dottern skulle springa och det gjorde hon.Hon var jätte duktig. Det var kul att se alla dessa rosa klädda människor i alla olika åldrar springa genom staden. Det var till och med en hund som deltog ;)

Idag, Söndag blev det en tur till Öland. Först ett litet stopp hos U:s syster sedan åkte vi söderut till Mirabellgården i Mörbylånga. 
Ett ställe som jag hittade pga Facebook. Såg att de sålde Medelhavs krukor med mera så det lät intressant och det var ett mycket trevligt ställe.

Det var inte så mycket mer än krukor + ett litet galleri men än en gång, miljön var verkligen mysig. Växthuset, pergolan m.m inspirerade både mig OCH U till nya framtids projekt här hemma. Det tar aldrig slut. Underbart! :)

Jag tog med mig solen från Mirabellgården och sedan åkte vi och fikade på Strandnära som inte låg på hemvägen, inte så långt från där vi var.
Med risk för att låta tjatig så var det här ännu ett mysigt ställe med god räksmörgås och kladdkaka. Mums fillibaba :)

Ja som ni förstår så har min sista helg i frihet inte varit så dum och den är ännu inte slut. Jag vill minnas denna helgen  och sommaren som har varit länge och det tror jag nog att jag kommer göra. Om inte så har jag en del foton att se tillbaka på- Vilken tur!

Semesterns sista inlägg blev långt. Kan tänka mig att det kommer bli kortare inlägg nu när jobbet kommer igång men som ni vet så finns jag på Instagram och där kommer bilder upp titt som tätt.

Ha det bäst!



Kommentarer

  1. Hallå! Trevligt att hitta hit. Jag tycker också att det är svårt det där med alkodrycker. Här uppe är vi omgivna av IOGT-are så det känns lite knepigt. Men jag har bestämt mig för att strunta i det. Lite gott vin eller spännande sort av öl förgyller tillvaron och mår någon illa av det så får de låta bli att läsa.
    Kram från Kerstin som mest dricker vatten men som gillar lite variation ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen så att vissa ämnen upprör mer än andra men det är som du säger att är det någon som mår illa av det så får de låta bli att läsa :)
      Kul att du hittade hit. Jag har varit inne å kikat på dina bloggar och kommer göra det fler gånger. Mycket trevligt :)

      Radera
  2. Blev naturligtvis nyfiken på vem Sylvia är som kikat in hos mig i Min Lilla Kokvrå och lämnat en kommentar, så jag tänkte bara kika in här hos dig och säga Hej! och inser att jag kommer blir kvar här en stund...
    Allt gott! / Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyfikenhet är bra.Det är då man upptäcker nya saker/personer och ev så lär man sig något nytt. Precis dom jag gjorde när jag kikade in hos dig .
      Du får stanna här precis hur länge som helst:)
      Ha det bäst !

      Radera
  3. Härligt avslutning på semestern. Vilken tur du har haft med vädret. Det blev ju sommar till sist.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en riktig go helg på många sätt. Nu håller vi tummarna för att vädret håller i sig ett tag till :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.