Havtorn


Jag har en Romeo och en Julia i vår trädgård och i år har Julia gett oss många vitamin rika bär.
Jag såg framför mig att stå och koka marmelad och sätta hemmagjorda etiketter på glasburkar fyllda med vår egna hemmagjorda Havtorns marmelad.
Vilken tur att jag inte köpte hem syltsocker innan jag började plocka...


För er som inte har plockat Havtorn innan kan jag berätta att det finns nog ingen annan bärbuske med sådana sylvassa, långa, taggar som Havtorn har!
Hur jag än gjorde så var de där. Att jag inte gav upp var ett under. 
Medan jag höll på så tänkte jag på dem som jag har hört klaga över det "höga" priset för Havtorns marmelad och dylikt...Jag förstår nu att de har aldrig plocka själva.. 

Nu plockade jag för hand. Jag ha hört att man bör ha handskar på sig då eller så klipper man av grenar och lägger dem i frysen så faller de av (?).

Ja ja, barhänt plockade jag av dem och kände mig otroligt nöjd efteråt. Trodde absolut att jag i alla fall hade fått ihop 200g. Det var ju huuur mycket som helst på busken!

Gick in och la dem på vågen. 59 g... Där rök marmelad tankarna sin kos.
 Känns rätt så meningslöst med den lilla mängden.Så de får hamna i en Smothie eller ev torkas till muslin.

Kort fakta

* 1 bär sägs innehålla lika mycket C-vitamin som en apelsin
* Finns olika sorters Havtorn
*Växer vilt runt Sveriges kustband
* Mycket tålig för sol, kyla, torka och extrema platser

Ha det bäst!

PS Kika in här för mer info om Havtorn DS

Kommentarer

  1. En havtornspress skulle förenkla arbetet.
    http://tinyurl.com/obo88qc

    SvaraRadera
  2. Det sättet som används i storskalig odling är som du nämner att klippa grenarna och stoppa i frysen. Sedan när bären är frusna skakar man av dem från grenarna väldigt lätt! Men det är ju inte alla som vill klippa ner prydnadsbuskar i trädgården, så då blir det till att plocka för hand...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.