Månadens bild: Juli 2015



Juli månad startade med varmt väder. I helgen visade termometern  bitvis över 30 grader. Det blev inte mycket gjort i trädgården pga detta. Min prio var att överleva..
Trädgården har klarat av värmen bättre än jag själv. Vi har inte vattnat något särskilt men rosorna har anpassat sig (?) . Gräset där emot börjar få en ton av gul/rött.

Klätter ros perennial blue , Hosta, Rosen chopin skymtar i bakgrunden

När jag tittar nämre på rosrabatten så ser jag allt ogräs som just nu agerar marktäckare. De har antagligen hjälpt till att behålla den lilla fukt som har funnits i jorden. Inte en chans att solen strålar kan nå jordens yta med allt det ogräset. Pinsamt..



Vid Pussenästet har ogräset knappt någon chans att växa. Här växer det så tätt, så tätt. Äppelträdet har också "tätnat". Jag får se om jag kan hitta något som liknar något äpple..


Dagliljorna har ännu inte slagit ut. Vilket känns bra eftersom det verkar som det mesta har gjort det redan och en hel del växter har passerat sin tid.

Fairy ros
Under äppelträdet växer vår enda Fairy ros. Vi hade fem (tror jag) när vi flyttade in. De stod då i söderläge (där spa badet är idag) och jorden de stod i var inte jord. Mer som sand. Vi beslutade oss för att rädda dem men det visade sig inte gå så bra. Vi har som sagt vad bara en planta kvar men den mår toppen :)

Perukbuske, Havtorn,Lammöron, Kransveronika
I rosrabatten mår rosorna bra trots torkan men här i Blomsterön så börjar växterna se lite tagna ut. Konstigt kan jag tycka eftersom Havtorn, Lammöron är solälskare. Eller har jag fel? Även de kan få nog.

Den röda busken till vänster är en Perukbuske och den trivs bra.Mellan den och Havtornet börjar Kransveronikans spiror komma upp högt. Snart vajar de med vita spiror :)

Papaver somniferum ?
I den här delen av trädgården har jag i ett par år spridit ut Vallmo frön efter hand som jag har fått dem till mig. Den här sorten , vad den nu heter, kom med ett lass gödsel :)
Och nu när jag var ute med kameran så fick jag se att fler sorter har dykt upp. Jag får ta och visa dem för er i ett inlägg fram över.

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Så fint du har det, men verkar vara torrare i gräset än hos oss. Vi runt Växjö-Alvesta trakten brukar ju leda regnligan nästan varje år.
    Pussenästet, så sött, både namnet och platsen.
    Allt gott
    Aentte

    SvaraRadera
  2. Jo Växjö brukar få mer regn än vi vid kusten. Tack för att du kikade in :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.