Månadens bild: Maj 2015


Klarblå himmel och solen skiner. Bilden togs igår är det faller ett "vattenkanne" regn, ett regn som strilar. Vädret idag passar mig perfekt. Jag behöver lulla runt inomhus idag och bara ta det lugnt.

Igår visste vi redan om att regnet var på "g" så vi la ut gräsmatta gödning efter klippningen. Så när värmen kommer tillbaka så kommer gräset växa till ordentligt. 
Jag har sagt det innan men den lilla gräsmatta vi har kvar vill jag ha tjock, grön och mjuk att gå barfota på utan några Tusenskönor i.

Precis till vänster om Lusthuset ser ni vår grannens Orrnäs Björk. Den är den grönaste Björken i hela kvarteret och den grannaste. Den slår ut tidigare än de andra och visst är den lite extra vacker mot den blå himlen.

I rosrabatten (till h i bild) så växer vår  klätter ros som bara den.Jag får snurra upp grenarna på linan var och varannan dag. Den andra spalje´n som står närmre i bild ekar tom. Vi har försökt sätta en ros där innan men den dog och nu upptäckte jag att jorden är full av röd myror , just där. Antar att de har något med att den inte trivdes där.Har ni något knep om hur man får bort dem på ett effektivt sätt?? Jag vill ju kunna sätta en ny ros där utan att den riskerar bli invaderad av myror.

Funkiorna som jag delade förra året kommer med raket fart. De kommer dölja rabatt kanten fint i år :)


Lammöronen i Blomster ön har börjat ta plats och Salvian börjar komma upp och kommer att bilda en fin kanthäck. Höstsilveraxens röda, flikiga blad syns bland den silvergrå sammets mattan av Lammöron.

Äppelträdet som vi beskar rejält har börjat visa liv. En och annan blomknop visar sig. Det lär inte bli så många äpplen i år men det gör inget.


De vita Tulpanernas knoppar som står där under börjar visa liiite av sin färg. Undrar om de hinner slå ut till helgen? Jag satte dem medvetet spretigt i rabatten. Jag ville ha en "utropstecken" känsla. Förstår ni vad jag menar? Jag ville att de skulle dyka upp här och var och säga "här är jag ! " och så blev det och det blev så bra som jag ville att det skulle bli. Tulpanerna verkar dessutom gilla det för de har spridit sig :)

Precis brevid soffan i Lusthuset står min DoftPion. Den har nu stora, runda knoppar och jag längtar  efter tills den slår ut så jag kan sitta där och insupa dess underbara doft ! :)

När jag lägger in nästa månads bild så är det sommar!! 

Ha det bäst!

Ps Vill ni se hur det har sett ut här tidigare i år så kan ni klicka på denna länk eller på bilden i vänster marginal på startsidan Ds.

Kommentarer

  1. Tack fina för din kommentar om Leodin. Ja det är lika svårt varje gång att skiljas från en familjemedlem. Saknaden är kanske ännu större den här gången, nu är det så tomt med bara katten och jag i huset.
    En Ornäsbjörk fick jag ett år som födelsepresent men jag har inte tänkt på om den blir grön först. Nu ska jag hålla koll! Vackra blad har de i alla fall.
    När jag förstorade bilden på din trädgård ser jag hur frodigt ni har, sådär vill jag ha min trädgård med en liten gräsmatta och många olika växter. Hoppas nu att ni blir av med myrorna!

    Kram /Cia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.