Havtorn


Kan ni tänka er att det där lilla orange färgade bäret innehåller lika mycket C-vitamin som ett Apelsin gör. Jag är så glad att vårt Havtorn buske har leveret bär till oss i år. Sammanlagt 6 st varav...


.. 2 st idag (Sorry för den dåliga bilden). Som både ni och jag förstår så blir det inget syltkok i år på dessa bär men jag kommer att läsa på mer om dem. Vill veta mer. Har förstått att de är nyttiga för oss både inifrån och ut..
Jag blev mer nyfiken på detta bär och nu har jag hittat en  sida som handlar bara om Havtorn. Ska snart gör en "djup dykning" i den.
 Har ni Havtorn och om ni har et; vad gör ni med dem? Tar tacksamt emot tips, recept m.m. För nästa år så förväntar jag mig mer bär :)

Ha det bäst!


Kommentarer

  1. Vilket spännande bär du har! Ska läsa om det, lycka till med skörden till nästa år. Den som väntar på nå´t gott... Som jag väntar på mina sparris, nästa år så...
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  2. Har två havtornsbuskar som brukar ge massor av bär men i år blir det ytterst lite, tyvärr.
    Ett litet tips när du plockar bären är att klipp hela grenar, lägg dem i en påse i frysen o sen när de är frysta kan man skaka grenen o då faller bären av. Jättesmidigt jämfört med att plocka ett och ett! Köpte en söt liten bok som heter havtorn för ett tag sedan. Fylld med roliga recept. Annars brukar jag göra, marmelad (med lite apelsin me i), sorbet, preea i råsaftcentifug , gele o lite annat skoj! Lycka till med dina buskar!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Ska ta och leta rätt på Havtorn boken

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.