Detektivarbete



Det är en ren slump att jag har dessa två plantor här hemma hos mig. Var hemma hos min mans syster och fick då se dessa. Hon sa att det var bara och ta för de skulle gräva upp dem så  det gjorde jag. Jag visste inte om det var ogräs eller vad det var men jag tyckte att de var vackra. Påminde lite om Verbena , tyckte jag då vi la ner dem i svarta sopsäcken...

Väl hemma hamnade de i ett par krukor utanför växthuset. Tilltufsade stod de där och de som var hemma och besökte oss såg lite frågande på dem och sedan på mig. `Vad är det där?´, frågades och jag kunde inte svara..
Bestämde mig för att det där måste jag ta reda på. Tänk om det är ett ogräs... :S

På Facebook finns det diverse olika grupper. Bland annat om trädgård. La där ut en bild och snabbt fick jag respons. Det var en som också var inne på Verbena men sedan kom Valeriana upp. `Har du luktat på den? Är det Valeriana så doftar den lite av vanilj`. Jag gick direkt ut och satte näsan i blommorna. Oj! Hur hade jag kunnat missa den doften! Doften av vanilj fyllde mina näsborrar och mysteriet var löst ! :)

Sedan blev jag sittande framför datorn en stund och "Googlade" om Valeriana. Visade sig att den tillhör Vänderotsläktet och används för sin lugnande effekt, kramp och smärtstillande och mot Epilepsi och tydligen så dras hankatter till den också om man torkar jordstammen. 

Nu när vi har besök hemma så har dessa två plantor blivit trädgårdens "huvudattraktion" och när de tvekande frågar vad det där är för något så kan jag stolt berätta att det är Valeriana och vad den används till. Tänk vad mycket hjälp man kan få på nätet :)

Ha det bäst!

Ps. Informationen om växten fann jag här DS




Kommentarer