"Inget ont som inte har något bra med sig"

Ett talesätt som passar bra för mig denna dag.

Jag har länge haft problem med mina fötter och har man det länge så går smärtan uppåt till höfter, rygg, nacke..Så vissa dagar är skit och andra mindre skit.
Har varit hos diverse olika läkare och gjort olika sorters undersökningar och fått olika behandlingar under åren. 
Resultatet av detta har varit att det går inte göra något åt förutom att steloperera när det blir allt för jävligt.Jag har inte fått förklarat vad det är som är det egentliga  felet men det fick jag idag. :)

Min ordinarie läkare var sjuk så jag fick en ny.Hon lyssnade på mig och undersökte mig. Hon ritade och förklarade för mig och svarade på alla mina frågor. Frågor som jag har ställt i 10 år utan att fått svar på fick jag svar på idag Det går fortfarande inte att göra något åt och det lär inte bli bättre snarare sämre men nu vet jag vad det är för fel. Vetskapen om detta fick mig att för första gången på de senaste 10 åren, gå ut med ett leende från läkaren. Låter det knasigt? Ja, då får det göra det men hon "gjorde " verkligen min dag. Vilket jag också sa till henne och det gjorde henne glad :)
Det gjorde inget att regnet föll ute när jag Skulle cykla hem. Inombords sken solen.

Min värk har gjort att jag har "handikappanpassat" trädgården efter hand som tiden har gått.
De som kommer hit brukar fråga hur jag orkar med allt? Ibland gör jag inte det men det gör inget. Trädgården klarar sig ändå. Blir det ogräs under tiden så gör det inget men jag planterar marktäckare i rabatterna för att försvåra för ogräset att få fäste. Marktäckare gör också att rabatterna er mer "färdiga ut" vilket är positivt !

Några av våra rabatter har höjts upp så jag slipper sitta på huk och rensa. Skönt att kunna sitta på kanten istället och så mår växterna bättre när de får  mer jord runt fötterna.
De som inte är upphöja sitter jag på en filt o rensar. Det funkar bra det med :)
Gräsmattan har grävts bort bit efter bit men inte allt . Den har ersatts med Stenlagda gångar/uteplatser,grus, och dekorationssten. Odlingsbäddarna som var gjorda i trä i köksträdgården har ersatts av betong rör och de är underhållsfria OCH snygga! Så, nä ,det är inte jobbigt med trädgården den hjälper mig istället när jag har mindre bra dagar. Den ger mig kraft och energi. Jag tror vi är flera som känner så, eller hur?

Jag har lärt mig att lyssna  på kroppen ( tog si så där 40 år) så nu tar jag ofta pauser.Då passar jag på att redigera bilder, blogga, läsa bloggar, inspirationen fylls på genom nätet och av tidningar. Ibland kan det bli lite "farligt"OCH dyrt som till exempel idag när jag satte mig med tidningen Allers trädgård. I den finns en artikel om Klematis och där hittade jag en "måste-bara-ha" klematis !

Där, på sidan 15 (nr 4/2014) finns Klematisen som jag måste leta rätt på.Här på bilden är skönheten planterad i en kruka, till höger i bild.


Den heter Clematis florida var. sieboldiana och är inte härdig i Sverige. Så den planteras i kruka och övervintras i  5-10 grader.  Visst är den ljuvlig !

Regnat smattrar  fortfarande på ute så nu ska jag börja "jakten" på nätet efter denna skönhet. Vem vet, jag
 k a n s k e hittar någon mer skönhet ? ;)

Ha det bäst (det ska i all fall jag ha ) !


Kommentarer

  1. Vilken fin! Jag blir allt mer förtjust i klematisar. Vi har en ljusblå som jag bara älskar.

    Jag ska också bli katt hos ett pensionärspar och äta räkor framför brasan. Fast min katt gillar varken räkor eller brasor - en piggelin serverad i en snödriva är mer hennes melodi ...

    Ha en fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.