Månadens favoritväxt 2013- December

Utmaning!

" Infaller Juldagen på en Onsdag, blir det hård vinter,blåsig vår, god sommar och höst."

Så då var vi här. Årets sista månad och årets sista favoritväxt. Har ännu inte kikat in på Anna vattenkannas sida men jag tror inte att jag är ensam om denna favoritväxt för den här månaden.

Jag har den på tre ställen i min trädgård. Jag har den i häckform och bollform. Har tagit sticklingar på den och de växer. Sakta men de växer.


Buxbomen är min decembermånads favoritväxt.


Den är vintergrön och formbar och tålig.

Vi har haft turen att slippa  (peppar, peppar, ta i trä) den fruktade Buxboms sjukan. Det skulle vara så otroligt trist om vi skulle bli tvungna att ta bort dem.
Det känns som att den sjukdomen har "lugnat ner sig" eller är det för att man inte hör lika mycket om den nu som man tror det?

Vi hade snö här ett par dagar och då visade Buxbomen sin bästa sida. Då syntes det ännu tydligare vad den har för funktion i trädgården. Det är Buxbomen som ger trädgården dess struktur på vintern. Den och de andra vinter gröna växterna förstås.

Ska snart kika in på Anna vattenkannas blogg och se om det var fler som valde denna växt men innan jag gör det så ska jag avsluta med en bild på en present som jag fick av min kära syster för några dagar sedan.


Rosen sitter i ett rör, vas, så man kan byta ut rosen mot något annat om/när man vill. Ett bra pysseltips till dem som känner sig pyssliga ?

Tack kära syster och tack till er andra som kikar in på min blogg :)

Ha det bäst!


Kommentarer

  1. Hej jag har gräs i en stor trälåda som jag byggt själv. Gräset har jag fått av farbror Ulf och dig. Hur gör jag över vintern med detta.? Räcker det att ställa lådan intill husväggen?

    SvaraRadera
  2. Hej du :) Ställ den vid väggen och klipp INTE ner gräset. Om du gör det så är risken stor att vattnet rinner ner i roten och blir det då kallt så "sprängs" den.
    Lycka till och tack för titten :)
    PS skulle det gå åt pipan så vet du vart ni kan hämta nya plantor ;) DS

    SvaraRadera
  3. Har du hål i botten på krukan så ev vatten kan rinna ut ? Om inte så bör du ställa krukan under tak.

    SvaraRadera
  4. Håller med om VARJE ord du skriver om Buxbom. Det måste vara de vintergrönas konung.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  5. Ja, har man buxbom i trädgården så blir det nog ett självklart val i december. Fina bilder.

    SvaraRadera
  6. Tack för extraktet ur Bondepraktikan - det låter ju lovande :-)

    Buxbomen är en fantastisk växt året runt men betyder kanske allra mest just nu. Har också turen att ha sluppit sjukan.

    God fortsättning! /Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.