Trädgårdar runt hörnet dag 2

Idag begav vi oss till Kristvallabrunn och Brunnsparken. Där har Monica Björklund gjort en underbar trädgård i engelsk stil som bl a innehåller en mängd olika rosor.



Underbart växthus med frodiga trädgårdland framför.



Upphöjda gångar som var lagda i ett fint mönster.





Underbara rosor !






Den här måste jag hitta namnet på och sedan beställa hem. Härlig färg och underbar doft :)

En trädgård till hade vi bestämt oss för att besöka så vi begav oss till Madesjö. Där träffade vi paret Karlsson.

Det var kul att få se en villaträdgård. De andra har legat mer i en lantlig miljö den här var mer lik vår.
De hade närmre två hundra olika sorters rosor så ni kan gissa vilka underbara dofter som slog emot oss här också.


En liten damm med ett litet vattenfall. Vattenfallet är ungefär som jag har tänkt mig till vår damm.



Härlig trädgård med mysiga gångar och sittplatser. Smått berusade av alla intryck och dofter begav vi oss hemåt. Det var många tankar och idéer som snurrade runt i våra huvuden så hemfärden var rätt så tyst.

Väl hemma så kände jag att nu vill jag vara ute i trädgården och hitta på något. Den känslan har inte infunnit sig så många gånger under denna semester.. Kan bero på den stress som jag har haft på jobbet.
Nu efter tre veckor semester och efter att besökt fyra inspirerande trädgårdar så kom lusten tillbaka. Så det var lika bra att ta vara på den medans den fanns. 

Resultatet ser ni här nedan.


Har haft tegelstenar liggande ett tag. La dessa i en ring och satte Elefantgräset där i. Det har stått i rabatten vid lusthuset men där syntes det knappt. Nu har det all chans i världen att växa till sig. Hoppas att det ska trivas.


Detta kort är taget med växthuset i ryggen. Det är ett väldigt blåsigt läge här så jag hoppas att gräset stoppar vinden lite.
Jag får se om jag planterar lite hängandes fetbladingar som mjuknar upp kanterna lite.

Kvällen ska vi avsluta med bio. Efter det kommer jag sova gott !


Kommentarer

  1. Hej hej!
    Tack för hälsningen hos mig!
    Visst är det härligt med grusgångar :-) jag är uppväxt med det o kan inta vara utan.
    När jag läser dina tidigare inlägg ser jag att du gillar lila rosor.Då måste jag få tipsa om ett par lila skönheter som jag har.Mossrosen 'Nuits De Young' o gallican 'Violacea' med de kanske du känner till redan?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart med grusgångsknaster :) Tack för tipsen på rosorna. Kände ej till dem.
      / Sylvia

      Radera
  2. Åh, så fint! Och välskött. Den lila rosen påminner lite om en ros jag har - Rhapsody in Blue. Fast den på bilden är nog lite mera fylld. Älskar min - både färgen och doften.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.