Gräsklippning.

Gräsklippningen är det jag som står för i vår familj. Har både en motordriven och en handjagare. Brukar mest använda den sistnämnda men det gjorde jag inte igår. Jag hade inte kunnat använda den för gräset var hur högt och tjockt som helst på allmäningen. Så jag drog igång "brummis" gick bra tills den tyckte att gräset var för tjockt då stannade den. Suck, pust, morr, vad irriterad jag blev. Lät den stå och vila en stund sen drog jag igång den igen. Det gick hur bra som helst men av någon anledning så tyckte jag att jag skulle ta bort lite gräs från "gräsutkastaren" eller vad det nu heter. Tror ni att jag stängde av den? Nä, då det gjorde jag inte. Utan jag pillade där och gjorde det lite för bra.... Jag vet inte om det lät något men det kändes allt när fingrarna kom åt den roterade kniven. Jag trodde absolut att i alla fall en fingertoppen hade åkt av men jag stoppade dom i munnen och fortsatte klippa.. Hur dum får man va och hur dumt såg inte det ut? Jag klipper gräsmattan med två fingrar i munnen ! Ja ja, jag klippte färdigt, stängde av motorn och tittade på fingrarna. Dom satt kvar. Jag hade sådan tur så fingrarna kom emot ovansidan av kniven så dom fick "bara" känna på muttrarna (antar jag) men naglarna( blödningar under) är inte fagra och fingertopparna är svullna och blåa. Ja, vad lärde jag mig då av denna dumhet? Jo, man ska inte bara göra saker utan att tänka sig för, gäller att man är "vaken" och det lär dröja innan barnen får hjälpa till med gräsklippningen!

Det är ofta som vi människor tar saker för givet. Vi förväntar oss att det finns vatten i kranen, elektricitet så vi kan använda alla våra "nödvändiga apparater. Vi tar förgivet att nära och kära ska finnas runt omkring oss och att dom vet att dom är väderfulla för oss.
Jag försöker verkligen ta vara på varje dag. Njuta av det som dagen erbjuder. Lyssna på fåglarna, känna doften från Syrenen, sitta och mysa med katterna i knät, äta god mat och dryck. Sist men inte minst, så försöker jag säga till min familj vad dom betyder för mig. Jag blir bättre även på det :)
Oj oj, vad "djupt" det här blev. Låter nästan som att jag fick en "nära döden" upplevelse när jag stoppade fingrarna i klipparen. Så var det ju inte men det fick mig att bli påmind om att vad som helst kan hända när som helst så ta vara på livet, det kommer inte igen!

Kommentarer