Vårstjärna Scilla Forbesii


Där borta, under Äppelträdet så har jag just nu ett blått hav av Vårstjärnor-


De verkar trivas bra där för de blir fler och fler för varje år som går. Vilken lycka!

Jag ska i ärlighetens namn berätta att jag har fram till alldeles nyss kallat denna och andra sorter för bara Scilla. Inte helt fel men ändå inte helt rätt :)
Den härstammar från Turkiet och tydligen så är den inte härdig i hela vårt land. Är det någon som vet om det är så?

Jag gillar deras stjärnliknade utseende och dess vita mitt som lyser upp. April är Vårstjärnans högtid och den trivs på öppna ytor som till exempelvis gräsmattor.



De sprider sig villigt med frö och sidolökar.

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Det är underbart med alla vårlökar som blommar nu och så härligt att de sprider sig så godvilligt. Man blir så glad av de stora fälten av blommor i trädgården.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.