Fjärilsbuske (Buddleja )


Vi har ett par olika Fjärilsbuskar.. Här ovan ser ni den Lila busken och den är enorm i år. Både till min och fjärilarnas stora glädje!


Den började blomma i slutet av Juli och kommer blomma Augusti ut. 
Vi har en vit Fjärilsbuske och s´den har ännu inte slagit ut så det är bara för fjärilarna att byta buske när den här lila är slut.

Påfågelfjäril
Amiralfjäril

Buddlejan  älskas av fjärilar men även av humlor och bin så när man sitter/står i närheten så hör man ett surrande och flandrande ljud från alla insekter. 

Det finns rätt så många olika sorters Buddlejor. Några blir en meter höga medans andra kan bli uppåt tre.

Kort fakta:
* Önskar planteras i soligt läge och ett måste med skyddat läge för att den ska trivas.
* Jag bor i zon 1 och har aldrig vintertäckt den men det kan behövas i andra zoner.
* Blommar på årsskotten

Nu bjuder jag er på en liten film från vår ena Buddleja :)



Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Jag såg en fjärilsbuske i helgen och tänkte att jag nog ska göra ett nytt försök. Tyckte inte alls om den första - fel färg. Sedan insåg jag att det finns fina fjärilsbuskar - som din :D

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag att du ska göra. De finns i olika färger. Jag har en vit också som är på g att börja blomma. Den är urläcker :)

    SvaraRadera
  3. Vackra budlejabilder. Gillar insekterna den vita lika mycket?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Vad jag minns så gör de det. Den har ännu inte börjat blomma här ännu så då får jag uppdatera er om det :)

      Radera
  4. Nu kan jag förstå namnet, så många fjärilar! Jag planterade också någon liknande men mycket mindre och plattare blomställning, den har varit flitigt besökt av både bin och fjärilar. Jag gjorde det när jag hörde att bina blir allt färre.
    Tack för din kommentar om skåpet!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi bör göra allt vi kan för att våra insekter ska trivas hos oss. De gör ju underverk åt oss :)

      Radera
  5. Ja,de kallas ju inte Fjärilsbuskar för intet :) De är vackra och jag gillar ju lila..men är väl tveksamt om de klarar min zon 3-4 men jag har sett att plantskolorna härikring säljer dem...ska fråga någon dag när jag har vägarna förbi...Tack för besöket hos mig och välkommen åter ! Elisabeth

    SvaraRadera
  6. De är sååå vackra! Lite svåra att lyckas med dem här uppe i finska zon 4 tyvärr. Vad många fjärilar du har!
    /Kitty

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.