Underbar doft som framkallar minnen.


Vår underbara dotter kom hem med en bukett Syrener som hon hade plockat till mig under sin kvällspromenad.

Jag älskar dessa blommor. Vill ha många av dem och helst inomhus  men allergi/astma sätter stopp för det så buketten hamnade på altanen där den pryder sin plats och doftar precis lagom :)

När jag blundar och känner Syren doften så får jag minnes bilder från skol avslutningar. Jag minns när vi gick klassviss, hand i hand till kyrkan och stora buskar med Bondsyren prydde  vår väg dit...

Närmina barn var små så hade de Syren kvistar med till sina skol avslutnigar för att pryda trä däcket där de sjöng "Den blomstertid nu kommer", "Sommar, sommar och sol". Det är minnen som får mig att le :)

I år tar sonen studenten och vår dotter går ut åttan och jag kan nästan slå vad om att Syrenerna inte blommar då. De är nu för tiden i regel överblommade till avslutningarna.
Känns vemodigt på något sätt.


M gör allt för att vi ska kunna njuta av dess doft så länge som det går. Så dagen efter kom hon hem med ytterligare en bukett som jag satte på¨bordet ute vid "lugnet". Det räcker med att jag öppnar dörren ut dit så retar Syren doften min näsa. Underbart :)

Innan vi byggde poolen så hade vi en stor tjock häck med Lila och vita Syrener (se länk om poolbygget här) och det högg i hjärtat när den skövlades ned men poolen är inget vi ångrar så det var värt det. 

Vi köpte två uppstammade Ädelsyrener (mörk lila blommor) som kompensatiopn för häcken. Dessa har vi flyttat på så många gånger att de ser allmänt tilltuffsade ut. 
De har aldrig fått någon ärlig chans, kan man väl säga men nu har jag (nog) funnit deras permanenta platser. Nu är det upp till mig att ge dem lite extra kärlek så de skänker mig underbara blommor framöver :)



Jag hoppas att solen skiner på er idag och att ni har möjlighet att njuta av den.

Ha det bäst!


Kommentarer

  1. Åå ja, vi verkar ha samma minnen. Underbart. Och doften av syren o liljekonvalj är oslagbart. Jag har ju turen som kan ta in dom, ingen allergi av dom, däremot annat som växer ute. Snörvlig o eländig är man mestadels nu men det kompenseras av hur vackert det är ute. Om vi bara finge få lite värme snart så. /Knatten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.