Mahonia (Mahonia aquifolium)


För mig var det här ett ogräs, ett otyg som rev mig när jag försökte rensa i häcken. De Järneks liknande bladen är sylvassa. Jag ville bara få bort det men jag lyckades aldrig med det hur jag än gjorde och det är jag glad för i dag.

Mahonian kallas för Nordens mimosa. Den blommar nu (april/Maj) och till hösten får den bär som man kan använda i sylt eller marmelad. Nu lämnar jag dessa plantor av Mahonia kvar så kan jag kanske få ihop till en burk marmelad i höst.
Jag hittade nedanstående recept på nätet (länk) .Har ännu inte testat det men hoppas kunna göra det i höst. Har ni några Mahonia recept som man bara måste prova på? Jag tar tacksamt emot dessa :) 

Recept Mahoniasylt   


2 liter bär 
800 g socker 
1 dl vatten 
1,5 krm natriumbensoat 

Rensa och skölj bären från stjälkar. Sjud tillsammans med socker och vatten i 20 minuter. Skumma sylten. Rör i natriumbensoat. Strö lite socker över ytan vid avsvalning för att slippa skinn. Häll upp på burkar. Gott och snyggt till glass. 

Återigen har jag omvärderat mina tankar om trädgårdens växter. Vilken tur att det är ok att göra det :)

Ha det bäst!

Kommentarer