Luktolvon (Viburnum carlesii, " Aurora(?) )

Den här busken har jag kallat för Snöbollsbuske. Fick till mig sedan att det är en Doftolvon och nu när jag kollar runt så heter den inte Doftolvon utan Luktolvon... Jag går på det sista namnet trots att jag tycker att Doftolvon låter så mycket trevligare än Luktolvon.

Vi har vår LuktOlvon på baksidan. Baksidan ligger i Österläge så när vi är lediga tar vi vårt morgon kaffe här. Oftast är det inte "vi" det är oftast bara jag som sitter där medans resten av familjen snusar i sina sängar.
Jag kan inte förstå att de väljer bort att sitta här i dagens första solstrålar och känna Luktolvonets underbara doft ( eller ska jag säga lukt.. ? )
  



Vi har haft den här busken på andra ställen i trädgården men av olika orsaker så har den ej fått stå kvar men nu kommer den få vara här så länge den själv vill. Som tack, för att vi låter den vara, så har den vuxit både på höjden och bredden :)


Tyvärr så drabbas vår buske så som de flesta Lukttolvon buskar av Olvonbladlöss.En vanlig åkomma vad jag  förstår efter att ha läst i böcker och på sidor på nätet.
Tyvärr så är det svårt att bli av med de där lössen :(
Förut så testade jag med såpa vatten för att bli av med dem och jag klippte bort de värst drabbade grenarna men nu gör jag inget alls åt det längre. Det är inte lönt, jag får inte bort dem men busken kommer trots detta stå kvar för doften är alldeles underbar :)

Kort Info.

*Vår Luktolvon börjar blomma i slutet av April. Vädret påverkar hur länge den blommar men under Maj månad får vi i alla fall njuta av den.

* Fåglarna älskar Olvon men vissa Olvon får bär som är giftiga för oss människor.

*Väletablerade buskar beskärs i slutet på vintern.

*Den trivs bäst i sol/halvskugga

Ha det bäst och njut av helgen !

Kommentarer