Vårkrage ( Doronicum )


Jag hade inte en aning om att denna blommas namn var Vårkrage förrän jag slängde ut en fråga på en av FB alla trädgårds sidor. Där fick jag reda på att den även kallas för Mors dag krage eftersom den blommar i vissa delar av landet vid Mors dag. 

Jag fick min planta av min Svägerska från deras trädgård på Öland och det var när jag såg den som mina känslor inför gula blommor sakta men säkert ändrade sig. Jag har aldrig varit förtjust i gula blommor men det håller på att ändra sig. Den här fick ingen undanskymd i trädgården som "mindre omtyckta" kan få. Nä den här står i närheten av ingången, brevid krydd tunnan så den går inte  att missa.

Blomman liknar Prästkragens och bladen liknar lite svalörtens. Den som är i min trädgård är ca 30 -40 cm hög men höjden variera mellan de olika sorterna
Lite fakta

*Började blomma hos mig i början av April och håller på ca i en månad.

* Sprider sig villigt.

*Trivs bäst i halv skuggigt läge.

* Den kallas även för Gemsrot.

* Rötterna innehåller giftiga ämnen som förr användes som motgift mot giftiga djurbett.

Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Ja, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig ;)

    Katter ja, och deras hårbollar och annat "skoj" som kommer upp... varför skall de alltid lägga dem på mattan/soffan/sängen...? Suck! Men man förlåter dem alltid av nån anledning ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst förlåter vi våra hårbollar. Tur för dem ;)

      Radera
  2. Vilken fin! Först när jag bara slängde en blick så trodde jag nästan att det var en maskros.

    Det tar ju betydligt längre tid att få blommor när man ”snyggar till” en fuschia. Vill man så kan man ju låta den blomma och sedan fortsätta att forma, eller så ser man den som ett långtidsprojekt. Jag ska låta min vara nu så att det blir blommor så småningom. Lycka till med din – vad heter sorten?

    Ha en fin dag och ett trevligt valborgsfirande!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fuchsian som jag leker med är en `Pink Marshmallow´ och jag kommer låta den vara nu så den får blomma och fortsätter efteråt som du sa. Jag hoppas bara att jag lyckas övervintra dem.

      Önskar dig med en trevlig valborg :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.