Backsippa (Pulsatilla vulgaris)


Vi har en Backsippa kvar i vår trädgård. Den är vit och finns i vår "poolrabatt". Kvar skriver jag eftersom vi hade även en röd innan men den trivdes tydligen inte hos oss. Den stod i samma rabatt som vår vita så den hade samma förutsättningar. Är den röda mer svår flörtad än den vita? Vad tror ni? Jag vet att jag kommer köpa en röd när jag ser den och prova ännu en gång. Kan inte låta bli att testa eftersom jag är barnsligt förtjust i denna ludna, mjuka, vackra växt.

Pulsatilla vulgaris  Àlba´

Det är troligen inte uppskattat av Backsippan att jag pillar ofta på den men hur skulle jag kunna låta bli? Den är otroligt "pill " vänlig med sina ludna blad och blommor.

Lite snabb fakta:

*Den börjar blomma i April och håller på någon månad eller två

* Är ca 20 cm hög

* Den gillar inte att bli delas så föröka den  INTE genom delning utan gör det genom frösådd eller köp ny planta på plantskolan. 
* Förr så användes den som läkemedel mot bland annat kikhosta
. Nu så finns den som extrakt inom naturmedicinen som tas som hjälp mot bland annat kärlkramp och njur problem.
Som färsk kan den däremot orsaka magbesvär i för stora doser och växtsaften kan ge hud irrationer 





Kommentarer

  1. Backsippan, är en favorit, gillar det ludna bladverket, och de vackra blommorna. Skall bli fler av dem. Ha det gott/Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.