Dagen efter "vårningen"


Känner mig lite, ytterst lite,mör i kroppen idag. Trodde, förväntade (?) mig att det skulle varit värre och stiga upp idag. Gick och lade mig efter "spöktimmen" och vaknade redan halv sex. Skönt att få egentid innan resten av familjen knatar upp.


Igår var min mans syster och hennes man här för den årliga "vårningen". Jag hade en lista på allt som skulle göras. Bland annat torkställnings bygge. Det blev ingen torkställning. Det höll inte på att bli något ute jobb alls. Vädret var verkligen inte på vår sida.

Det började med snö OCH blåst på fm. U skickade sms till sin syster att nåt ute jobb blir det inte. Bara tanken på att gå ut tog emot.


Sen kämpade solen sig igenom och som tur vad , visade det sig senare, så skickade jag ett nytt medelande till L och sa att en liten stund kanske vi kan stå emot vinden. De packade med sig trädgårdskläder och efter att vi hade ätit lunch så gick vi ut. Allihopa förutom U som jobbade på inomhus istället..


Solen kom fram och stod man i lä så var det riktigt skönt. Jag fick hjälp med att klippa ned perenner, rensa i rabatterna. Jag hade inte en aning om att jag hade en Bergsget i familjen men A var mer i träden än på marken. Han klippte träd på löpande band. Äppelträdet är nu i lagom höjd. Lönnträdet  kommer fortsätta att ha en fin boll formad krona och den stora förändringen fick våra Prydnads plommon träd. 

De planterades här i slutet av 70-talet och har gjort sitt. Jag ville inte ta bort dem helt utan de ska vara kvar men agera stöd åt klätter rosor, Vildvin, Klematis. Så önskan var att de grövsta grenarna skulle vara kvar. 


Det tog ingen lång stund innan de var till tuktade. Det känns rätt så tomt nu men när Tujja häcken växer upp och klätterväxterna har tagit sig så kommer det att bli bra och det viktigaste av allt. Folk kan gå förbi utan att riskera få en gren i huvudet. 
När U tittade till oss för vätske kontroll blev han smått chockad när han fick se högen på gräsmattan :)

Maten som åts på kvällen smakade extra gott och  när jag väl gick och lade mig så  somnade med ett litet fånigt leende på läpparna. Jag var så glad att vi byltade på oss och gick ut trots vädret och så tacksam för all hjälp som vi fick. Tänk vad mycket man får gjort när man hjälps åt !


Idag kommer det inte bli många knop gjorda här hemma och det känns helt okej.
Jag hoppas att ni har en trevlig helg .

Ha det bäst!

Kommentarer