Ölands skördefest 2013


Det finns inte en chans i hela världen att man ska kunna se allt som man önskar under skördefesten. Det finns så många ställen så man måste välja. Vilket är svårt. M y c k e t svårt. 

 Vi brukar hålla oss på mitten och söderut på ön men i år begav vi oss lite mer norrut.Först blev det ett stopp i Färjestaden. Där var det Ölands skördefestival. Karuseller , vildsvinsburgare, godissnören, konst m.m kunde man finna där.
Under helgen så var det även besök av olika artister bl a Medina, Duran & Mollan , Pantbanken osv.

Husvagnen hade vi med oss eftersom vi skulle övernatta en natt. Det är jättetrevligt med husvagn men den hindrar oss att komma in på alla småvägar som vi ville in på. Så nästa stopp blev på Kapelludden i Borgholm. Där kopplade vi av vagnen och åkte sedan söderut. 
Först blev det ett besök på Ekerum. Där hade de hantverk och en matbod med bl a korv, ostkakor, bröd. 
Vi köpte Grekiska oliver,marinerade vitlökar, Kanderade nötter och knäckebröd. Smaskens!

Jag följer en hel del bloggar och där får man tips på platser som man bara "måste" besöka. En blogg som jag följer är Susannes Gård och hon har nämnt Lamm och Lera ett par gånger på sin blogg. Susanne lyckades väcka min nyfikenhet så detta ställe blev vårat nästa stopp.


Det var riktigt lätt att hitta dit. Redan ute vid vägen stod dessa får och visade oss vart vi skulle svänga ner.


När vi hade kört en bit så dök denna trevliga gård upp :)








Överallt i trädgården dök det upp olika konstverk . Allt ifrån spöken till troll. Den här trädgården gjorde mig glad. Hit vill jag igen!


En liten affär hade de också. Där kunde man se på/köpa olika konstverk,lammskinn, tavlor och den här underbara stolen. Den hade jag velat köpa men det blev något annat i stället. Vad får ni se lite senare.

Tack Susanne för detta tips!

"Borgholms slott"
Vi begav oss sedan mot Borgholm och Köpingsvik.
Vädret var verkligen varierat. Ena stunden sken solen sen helt plötsligen så blåste det upp och började regna men i det stora hela så var vädret helt okej.


Vi gjorde lite några spontana stopp innan vi åkte tillbaka till campingen. Där mötte vi upp av goda vänner och så fort vi hade fått upp kroppsvärmen igen så begav vi oss ut på stan.
Borgholm ar inte känt för att vara follktätt den här årstiden men ni i helgen så var gatorna fulla av glada människor :)

Våra magar kurrade och se där vilken tur vi hade. På Borgholms torg så serverade de Evas kroppkakor. Det var första gången för mig att äta dessa och det var absolut inte den sista gången. Kan starkt rekommendera dessa!

Jag hade inte kameran med mig på kvällen så ni kan tyvärr inte se bilder på alla mysställen som vi var på.
Borgholm var pyntad med höbalar och pumpor. Gatorna var som jag berättade innan fyllda med glada människor. Vi besökte mysiga butiker och vi hittade en innegård där de grillade och bjöd på "vuxendricka".

När mörkret föll så begav vi oss ner till hamnen. Där släktes gatubelysningen och vi bjöds på ett fyrverkeri. Så härligt att få se det utan frysa som man brukar få göra på Nyårsaftonen :)

Vi avlutade kvällen inne hos våra vänner med gott vin och alla våra goda "matfynd" under dagen.

Att jag sov gott i husvagnen denna natt behöver jag knappt säga, eller hur? Det hade tydligen regnat rätt så bra under natten men det märkte inte jag av. 
När jag vaknade så var det uppehåll och det blev att vi alla gick en lite morgonpromenad innan vi skildes åt.

På vägen hem så blev det ett snabbstopp på Ekerum igen. LammTofflor och pumpor inköptes.


Denna ljusstake hittade vi på Lamm och Lera. Både U och jag föll pladask för den.Fanns inget annat val än att köpa den. Nu ska jag bara hitta den perfekta platsen för denna vackra ljusstake. Ett kärt problem :)


 Ett spöke följde också med oss hem från Lamm och lera. Nu sitter han och spökar i vår rabatt :)


 Nu får jag sluta upp och sitta här och lata mig. Vardagen kommer i morgon och det är en del som måste göras innan dess.

Ha det bäst nu och jag hoppas att ni har haft en härlig helg och är redo för veckan som kommer :)






Kommentarer

  1. Hej Sylvia!
    Så kul att du åkte ner till Lamm o Lera och att du gillade stället :)
    Då var du ju riktigt nära mig med då även jag bor i Strandtorp!
    Mycket fint har du hittat på vår Ö med ser jag!
    Ha en mysig kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Åhhh! Stolen var ju bara så underbar och sköna tofflor till frusna fötter:-)

    Höstkram / Therése

    SvaraRadera
  3. Härligt att du har varit på denna underbara ö igen. Det finns så mycket att uppleva. Man blir aldrig mätt. Vackra och goda saker har du handlat också. Ha en bra vecka! Kram Yvonne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.